Kirjoja moottoriurheilun legendoista

Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä mielenkiintoisista moottoriurheiluun liittyvistä kirjoista. Teoksia löydät paitsi kirjakaupoista ja antikvariaateista, myös kirjastoista. Valitse omasi ja uppoudu moottoriurheilun legendojen tarinaan.

Caracciola, Rudolf – Elämäni kilpa-autoilijana

Kaikkien aikojen parhaana saksalaisena kilpa-autoilijana pidetään Rudolf Caracciota (syntyi 30. tammikuuta 1901 – kuoli 28. syyskuuta 1958) . Hän ajoi hyvin maltillisella ja vakaalla ajotyylillä, kontrolloi autoaan varmoin ottein ja auton sanottiinkin kulkevan kuin kiskoilla Caraccion ollessa ratissa. Hän edusti Mercedes-Benziä valtaosan kilpaurastaan.

Caraccio voitti uransa aikana kaikkiaan 225 autokilpailua. Muun muassa Formula 1 sarjaa ennen toista maailmansotaa vastanneen Grand Prix -sarjan Euroopan mestaruuden Caraccio voitti kolme kertaa. Saksan Grand Prix -kilpailusta tuli voitto kuusi kertaa, ja voitot tulivat myös mm. Sveitsin (3 voittoa), Italian (2 voittoa) sekä Monacon, Belgian, Ranskan, Tsekkoslovakian, Espanjan ja ja Mille Miglian Grand Prix -kisoista (1 voitto kustakin). Kirjan vuosi 1960.

Länsivuori, Teuvo – Kilparatojen hopeatähti

Teuvo “Tepi” Länsivuori (syntyi 9. joulukuuta 1945), on entinen ratamoottoripyöräilijä. Länsivuori ajoi uransa aikana kaikkiaan 74 ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailua, joista voitti 8. Länsivuorella on hallussaan kolme MM-hopeaa, kaksi niistä vuosilta 1973 (350 sekä 250 kuutioisissa), ja yksi vuodelta 1976 (500-kuutioisissa). Ensimmäisen MM-osakilpailunsa Länsivuori ajoi vuonna 1969, ja ensimmäinen voitto tuli vuonna 1971 Espanjan Grand Prix:ssä.

Länsivuori lopetti varsinaisen kilpailu-uransa 1970 -luvun loppupuolella, mutta kilpaili mm. vuonna 2007 Ducati -klubin kisassa, toimii muutenkin moottoripyöräkuvioissa mukana ja osallistuu vieläk yli 70 -vuotiaanakin mielellään näytösluonteisiin klassikkokisoihin. Kirjan vuosi 2013.

Formula Keke

Ensimmäinen suomalainen Formula 1 -sarjan maailmanmestari on Keijo “Keke” Rosberg (syntyi 6. joulukuuta 1948). Rosberg kertoo saaneensa kipinän autourheiluun isältään, ja jo nuorena kartingissa hän voitti sekä Suomen -mestaruuksia että Pohjoismaiden -mestaruuden. Vuonna 1976 Rosberg siirtyi kartingista Formulaluokkiin, ja vuonna 1978 pääsi kilpailemaan Formula 1 -sarjassa. Siellä ei tullut vielä tuolloin menestystä eikä kalustokaan ollut voittotasoinen, mutta samana vuonna sarjan ulkopuolella kisatussa BRDC International Trophy -kilpailussa Rosberg vei voiton.

Formula 1 talli vaihtui muutamaan otteeseen, ja vuonna 1980 Rosberg sai nousta ensimmäisen kerran palkintokorokkeen pronssiselle sijalle Argentiinan osakilpailussa. Vuonna 1982 Rosberg pääsi Williamsin talliin, ja hänelle aukesi todelliset mahdollisuudet voittoon kisan parhaimmistoa olevan kaluston vuoksi. Vuosi olikin menestyksellinen, osakilpailujen palkintosijoja tuli useita ja lopulta Rosberg saavutti Formula 1 -sarjan maailmanmestaruuden. Rosberg ajoi kaikkiaan 9 kautta Formula ykkösissä. Kirjan vuosi 1986

Kari Tiainen – Kuusinkertainen maailmanmestari

Oikeastaan Kari Tiainen (syntyi 26. elokuuta 1966) on seitsenkertainen enduron maailmanmestari, sillä kirjan julkaisun jälkeenkin hän on jatkanut kilpailu-uraansa, ja vuonna 2000 jälleen saavutti maailmanmestaruuden. Kaikkiaan Tiainen on päässyt palkintosijoille MM-sarjassa 12 kertaa vuosina 1990-2001, ja MM-osakilpailujen voittoja on kertynyt kaikkiaan peräti 77 kappaletta. Myös Suomen merkittävimmän ja hyvin vaativan endurokisan Päijänne-ajon Tiainen on voittanut kaksi kertaa.

Kilpailemisen Tiainen on aloittanut vuonna 1978, ja hän edustaa synnyinkaupunkinsa Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakoplaa. Pyörinä hänellä on ollut mm. Suzuki, Husqvarna sekä KTM. Kirjan vuosi 1996.

Mika Häkkinen – Maailmanmestari

Suomen kaikkien aikojen menestynein Formula 1 -kuljettaja on Mika Häkkinen (syntyi 28. syyskuuta 1968). Häkkinen on saavuttanut Formula 1-sarjan maailmanmestaruuden kaksi kertaa, perättäisinä vuosina 1998 sekä 1999. Häkkisen managerina toimi Keke Rosberg.

Häkkisestä on käytetty uransa aikana lempinimeä “The Flyin Finn”, ja hänen kilpailu-uransa alkoi kartingissa vuosina 1974 – 1986, jolloin hän saavutti siinä kaikkiaan viisi kertaa Suomen mestaruuden. Vuonna 1987 hän siirtyi Formula Ford -sarjaan, ja voitti siellä Suomen, Ruotsin sekä Pohjoismaiden mestaruudet. Vuonna 1988 tuli voitto Euroopan mestaruussarjassa, ja hän vaihtoi sitten Formula 3 -sarjaan. Siellä mestaruus tuli vuonna 1990. Vuodet 1990 – 2001 olivat Häkkisen aktiiviuraa Formula 1 -sarjassa, mutta hän on edelleen kilpaillut ja ollut tiiviisti mukana autourheilun parissa. Kirjan vuosi 1999.