Suomen ralli

Ehkäpä tunnetuin Suomessa järjestettävistä moottoriurheilun kilpailuista on Suomen ralli. Kansankielessä puhutaan usein Jyväskylän Suurajoista tai Jyväskylän rallista, vaikka viralliselta nimeltään kilpailu on nykyisin pääsponsorinsa mukaisesti Neste Rally Finland. Nimi onkin vaihtunut vuosien varrella useampaan kertaan, joten puhutaan tässä nyt vain rallista. Tämä ralli on yksi ralliautoilun MM-sarjan virallisista osakilpailuista, ja se on järjestetty vuosittain vuodesta 1951 saakka.

Suomen Autoklubissa alettiin 1950-luvulla pohtia mahdollisuutta hyödyntää Suomen valoisat ja ainutlaatuiset kesäyöt ympäri vuorokauden ajettavan rallin tiimoilta. Alkuvaiheessa tätä jopa parin tuhannen kilometrin – nykyisin 1427 kilometrin – pituista kilpailua suunniteltiin lähteväksi Helsingistä. Autoklubin Jyväskylän paikallisosastossa osattiin kuitenkin tarttua ripeästi tilaisuuteen, ja jo vuonna 1951 järjestettiinkin ensimmäinen ralli, nimeltään tuolloin siis Jyväskylän suurajot. Ensimmäisessä rallissa ajoreitti lähti Jyväskylästä, ja kääntöpisteenä oli Rovaniemi. Paluureitillä oli kaksi erikoiskoetta, ensimmäinen Kuopiossa ja toinen palatessa Jyväskylään. Nykyisin erikoiskokeita on 317 kilometrin verran. Autokuntia ensimmäiseen kilpailuun, joka oli samalla karsintakoe Monte Carlo -ralliin, osallistui 26 autokuntaa ja kaikki selvisivät kisan läpi maaliin saakka.

Ralli alkoi muuttua kansainvälisemmäksi kilpailuksi vuonna 1954 kun siihen osallistui myös ruotsalaisia kuskeja, ja sitä seuraavana vuonna kilpailun ajoalue keskitettiin kokonaan Keski-Suomen alueelle. Viisikymmenluvun lopulla kilpailu sai EM-rallin osakilpailun arvon. Vuonna 1972 rallissa alettiin kisata valmistajien MM-sarjaa, ja kun kuljettajien MM-sarja alkoi vuonna 1979, oli ralli siinä jo itsestäänselvästi mukana – tosin tuolloin osana vuorottelujärjestelmää.

Vuonna 1997 alkoivat muutosten vuodet kun suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK (Autourheilun Kansallinen Keskusliitto) alkoi kehittää rallia, tuolloin nimeltään Neste 1000 Lakes Rally, määrätietoisesti kohti kansainvälistä tunnettuutta ja suurien yleisömassojen kiinnostusta. Markkinointiyhtiö AKK Sports sai tehtäväkseen hoitaa järjestelyt ja työ tuottikin tulosta. Rallista haluttiin tunnettu, selkeästi brändätty tuote. Etenkin markkinointiin, turvallisuuteen ja tason nostamiseen haluttiin panostaa. Ja jo heti samana vuonna 1997 ralli sai palkinnon kehitystyöstään, kun se palkittiin “Award of Excellence ” -palkinnolla, joka myönnetään rekisteröityjen tehdastallien päätöksellä.

Vuonna 1998 Neste Ralli äänestettiin MM-rallien parhaaksi ralliksi ja seuraavana vuonna oli taas vuorossa “Award of Excellence”. Myös vuosina 2002, 2003 sekä 2004 Neste Ralli nimettiin parhaaksi MM-osakilpailuksi. Vuonna 2010 ajettiin Suomen rallin 60-vuotisjuhlakilpailu. Tuolloin erikoiskokeita oli kaikkiaan 19, ja kilpailu toteutettiin jo melko lailla eri mittakaavassa kuin sen alkaessa vuonna 1951.

Päijänteen ympäriajo

Yksi vanhimmista, vieläkin järjestettävistä moottoriurheilun kilpailuista, on Päijänteen ympäriajo. Tämä moottoripyöräkilpailu on ajettu ensimmäisen kerran vuonna 1927, ja se on enduron, eli moottoripyörien luotettavuusajon kilpailu. Päijänteen ympäriajo on nykymuodossaan kaksipäiväinen, alkukeväästä ajettava kilpailu, ja siinä ajomatkaa enduroille tulee noin 800 kilometriä. Tämän lisäksi siinä järjestetään myös pimeällä ajettavia erikoiskokeita. Kilpailun pääorganisaattori on Helsingin Moottorikerho ry, ja vuosina 2017 sekä 2018 kilpailu on ollut myös enduron MM-osakilpailu, samoin kuin tulevana vuonna 2019 kolmivuotisen sopimuksen mukaisesti. Tämä oli vuosikausia mahdottomalta tuntunut haave, ja nyt toteutuessaan suuri saavutus Päijänteen ympäriajoille.

Päijänteen ympäriajo on muuttanut muotoaan vuosien varrella, ja nyt sen ollessa mukana MM-sarjassa, kilpailua ajetaan maaliskuussa talviolosuhteissa. Se on talvisissa olosuhteissaan ainoa laatuaan ja siksi se erottuu joukosta enduron MM-sarjassa. Kilpailu onkin kova koitos, ja monelle siihen osallistujalle ensimmäisenä tavoitteena on päästä maaliin päästä maaliin saakka. Kilpailun ensimmäisinä vuosikymmeninä 1927-1976 kisassa ajettiin yötä päivää, lähtö oli Helsingistä lauantaina ja saapuminen takaisin sunnuntai-iltapäivällä – välissä vain kolme kokoomataukoa. Sinne tuli ehtiä ajoissa jos meinasi taukoa pitää, sillä taukoaikaa oli vain kaksi tuntia. Vuosina 1977-1985 kilpailu muutettiin kaksipäiväiseksi, ja siinä yövyttiin Joutsassa, kun taas vuosina 1986-1987 kilpailua ajettiin alkuperäisen mallin mukaan ilman yötaukoa. Vuonna 1988 siirryttiin kolmipäiväiseen kilpailusysteemiin, missä yötaukopaikat vaihtelivat. Vuodesta 2013 on kilpailtu taas kaksipäiväisesti, mutta nyt koko kilpailu ajetaan Vierumäellä, jossa myös yövytään.