Moottoriurheilun eri lajeja on jo pelkästään autourheilun puolella parisenkymmentä, esimerkiksi autoslalom joka on suljetulla radalla ajettava nopeuskilpailu, drag racing eli kiihdytysajot, sekä rata-ajo jonka tunnetuin luokka on Formula 1 -luokka. Jokaisessa on omat sääntönsä ja kuvionsa, mutta otetaan tässä esimerkiksi lajeista ehkäpä tunnetuin, eli ralli, ja syvennytään hiukan siihen, miten ja millä varusteilla lajissa pääsee liikkeelle.

Luvat ja auto

Ralli lienee autourheilulajeista suosituin ja seuratuin, eikä vähiten suuriin mittoihin kasvaneen Neste Rally Finlandin suosion myötä. Suomalaiset ovat pärjänneet lajissa MM-tasolla erittäin hyvin ja korkeimmilla palkintosijoilla on pysytty tasaiseen tahtiin vuosien myötä. Menestyneimpiä rallikuskejamme ovat olleet mm. Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen sekä Marcus Grönholm.

Rallin harrastaminen on mahdollista monella eri tasolla ja useissa luokissa. Harrastaa ja kilpailla voi ympäri vuoden sekä kesä- että talviluokissa. Lyhentynyt luminen kausi on tosin tuonut tähän omat ongelmansa mukana, mutta ainakin pohjoisemmassa Suomessa on yleensä kuitenkin melko lumivarma talviaika. Myös kuivat ja kuumat intiaanikesät tuovat omat haasteensa teiden kunnossapitoon ja tämä vuosi onkin ollut erinomainen esimerkki siitä.

Jotta rallin harrastamisen voi aloittaa ykköskuskina, on oltava rallin perustutkinto, voimassa oleva ajokortti sekä kilpailijalisenssi. Kakkosohjaajaksi pääsee myös ilman ajokorttia, mutta tutkinto ja kilpailulisenssi tulee olla hankittuna. Näissä säännössä on poikkeuksia luokista riippuen, joten kannattaa varmistaa, että haluamansa luokan mukaiset luvat ovat kunnossa ennen kilpailuun hakemista.

Kilpailussa käytettävän auton on oltava luokiteltu tiettyyn ryhmään ja luokkaan, joko Suomessa tai kansainvälisesti. Kyseisellä autolla osallistutaan niihin kilpailuihin, jossa on kyseiseen luokkaan luokiteltu auto. Kaiken ikäisille ja tehoisille autoille löytyy omat luokkansa, joten jo melko vaatimattomallakin alkupanostuksella on kilpailijana mahdollista päästä mukaan. Lisäksi kisojen seuraajana oleminen on vieläkin edullisempi tapa olla mukana rallin maailmassa.

Rallikilpailut

Rallikilpailulla tarkoitetaan yhteiseen maaliin päättyvää kilpailua, joissa reitti ja aikatarkkailuasemat on ilmoitettu ja jossa osana kilpailua on erikoiskokeita. Kilpailu voi olla kansallinen tai kansainvälinen ja järjestäjän tulee olla AKK Motorsportin -jäsenseura.

Ralleja järjestetään monenlaisia. On pieniä, kansallisia ralleja ja rallispecial -kilpailuja, jotka sijoittuvat melko pienelle alueelle ja yleensä yhdelle tieosuudelle. Pimeitä kilpailuja, eli kansallisia ralleja joissa ei reittiin voi tutustua etukäteen (paitsi muutamassa luokassa) ovat muun muassa sarjoista suosituin F-rallisarja, jossa kisataan viidessä osakilpailussa yleisessä, juniori tai senioriluokissa. F-ralli aloitettiin tänä vuonna Kaavilla Koillis-Savo -rallissa, ja kierros päättyy Jämsän, Raision ja Kiteen kautta lokakuussa Mynämäellä ajettavaan mvalkama.fi XLII Rantaralliin.

Historic Rally Trophyssa ajetaan eri ikäkausien autoilla, joiden tulee tällä hetkellä olla ennen vuotta 1991 valmistettuja veteraaneja. Sarjassa ajetaan 5-6 osakilpailua vuosittain sekä kesällä että talvella, ja eri ikäkausien autot kilpailevat niissä omissa luokissaan. Kilpailukauden aloittaa Lammin Ikkunat ja Ovet -ralli Lammilla, joka kiertää Alavuden, Mäntsälän, Oriveden ja Espoon kautta päättyen Urjalan Ralliin Urjalaan.

Rallin Suomen juniorimestarin -tittelistä voi kisata Rallin Suomen Juniorimestaruussarjassa (RSJM). Siinä on viisi osakilpailua ja viisi eri luokkaa, joista palkitaan yksi mestari. Kaikki sarjan kilpailut ovat “pimeitä kilpailuja”. Kausi aloitettiin 2018 XVII Kangasniemi -rallissa Kangasniemellä, ja se päättyy Oulun, Kouvolan ja Laitilan osakilpailujen jälkeen Jari-Pekka -ralliin Heinolaan. Sarjassa kilpaillaan myös alle 18-vuotiaiden nuorten cup-mestaruudesta.

Rallin SM-sarja on kansallinen huippusarja, jossa ajetaan seitsemässä osakilpailussa Suomen mestaruuksista sekä Suomi Cupin mestaruuksista. Sarjan avaa Arctic Lappland Rally tammikuussa, joka kiertää Mikkelin, Joensuun, Kouvolan, Seinäjoen ja Sastamala-Huittisen kautta ja päättyy TeijoTalot-ralliin Turkuun syyskuun lopussa.

Rallin kuninkuuskilpailu Suomessa on Neste Rally Finland, joka on Suomen rallitapahtumista suurin ja ylivoimaisesti eniten yleisöä vetävä ja muutenkin kaikin puolin huippuunsa hiottu tapahtuma. Neste Ralli on MM-ralli, ja se on muun muassa kolmena vuonna peräkkäin palkittu parhaana MM-rallina. Se on saanut myös useampana vuonna valmistajien Award of Excellence -palkinnon.